לקויות למידה, המוכרות גם בשמות הפרעות למידה, הן קשיים מתמשכים ברכישת מיומנויות לימודיות בסיסיות, כגון קריאה, כתיבה וחשבון. הן פוגעות ביכולת הלמידה של ילדים ומבוגרים רבים, ועלולות להוביל לתסכול, ירידה בביטחון העצמי וצמצום ההזדמנויות בחיים.
סוגים נפוצים של לקויות למידה:
- דיסלקסיה: קושי בקריאה וכתיבה, המלווה לעיתים קרובות בקשיים בזיהוי אותיות, איות והבנת הנקרא.
- דיסקלקוליה: קושי במתמטיקה, המלווה לעיתים קרובות בקשיים בהבנת מושגים מתמטיים, פתרון בעיות וחישובים.
- הפרעת קשב וריכוז (ADHD): קושי בשמירה על קשב וריכוז, התארגנות וניהול זמן.
- הפרעות עיבוד שמיעתי: קושי בעיבוד מידע שמיעתי, המלווה לעיתים קרובות בקשיים בהבנת דיבור, זיכרון שמיעתי ולמידה דרך שמיעה.
- הפרעות עיבוד ראייתי: קושי בעיבוד מידע חזותי, המלווה לעיתים קרובות בקשיים בקריאה, כתיבה וקואורדינציה יד-עין.
השפעות לקויות למידה:
- קשיים בלימודים: ילדים ומבוגרים עם לקויות למידה מתקשים לעמוד בקצב הלימודים הרגיל, ועלולים לסבול מכישלונות אקדמיים.
- ירידה בביטחון העצמי: תחושת חוסר הצלחה וחוסר מסוגלות עלולה להוביל לירידה בביטחון העצמי ובמוטיבציה ללמוד.
- קשיים חברתיים: ילדים ומבוגרים עם לקויות למידה עלולים להימנע מפעילויות חברתיות ולהסתגר בעצמם.
- צמצום ההזדמנויות בחיים: לקויות למידה עלולות להשפיע על בחירת המקצוע ועל האפשרויות התעסוקתיות.
פתרון חדשני באמצעות נוירופידבק דינמי
נוירופידבק דינמי הוא טיפול לא פולשני המשמש לאימון המוח לשיפור תפקודו. הטיפול מתבצע באמצעות אלקטרודות זעירות המוצמדות בעדינות
לקרקפת, אשר מודדות את הפעילות החשמלית של המוח בזמן אמת. כאשר המערכת מזהה דפוסי פעילות לא רצויים, היא מעבירה
משוב מיידי למטופל דרך חוש השמיעה. המשוב יכול להיות הפסקה זמנית של הצליל, שינוי בעוצמת הצליל או צליל מיוחד.
מחקרים רבים הראו שנוירופידבק דינמי יכול להיות
יעיל בטיפול בלקויות למידה. הטיפול יכול לסייע בשיפור ריכוז, קשב, למידה, זיכרון לטווח קצר ולטווח ארוך, ויכולות קוגניטיביות נוספות.